Köpvillkor

1. Allmänt om tjänsten

Välkommen till Maten e’ klar som är en e-handelstjänst för mat.
Dessa köp-och medlemsvillkor börjar gälla från och med 26 november 2018.

1.1. Parterna

Köp- och medlemsvillkoren reglerar avtalet mellan dig som kund (nedan: du, kunden, medlemmen) och Svenska måltidslösningar AB (nedan: vi, Maten e’ klar).

1.2. Villkorens giltighet

Köp- och medlemsvillkoren utgör parternas huvudsakliga reglering av de frågor som omfattas av dessa villkor.
Maten e’ klar förbehåller sig rätten att uppdatera och revidera dessa köp- och medlemsvillkor. Därför ber vi dig alltid kontrollera gällande villkor på www.mateneklar.se/villkor. Vid större förändringar av köp- och medlemsvillkoren meddelar vi kunden per epost senast 14 dagar innan ändringarna träder i kraft.

1.3. Kontaktuppgifter

Tjänsten ägs och drivs av Svenska Måltidslösningar AB, org.nr. 559159-8437, (nedan ”Maten e’ klar”). Tunavägen 39 Q, Spartahuset 22363 Lund.
Har du frågor om köp- och medlemsvillkoren eller om vår integritetspolicy hur vi hanterar dina personliga uppgifter eller har ett annat kundserviceärende kontakta gärna vår kundtjänst på telefon: 040-4000 49 eller per e-post info@mateneklar.se.

2. Att bli kund hos Maten e’ klar

För att bli kund hos Maten e’ klar måste du vara minst 18 år, bo inom ett område i Sverige där Maten e’ klar har möjlighet att leverera måltider och bli godkänd i den kreditkontroll som görs av Maten e’ klar. Alternativt betala med kort.
Du blir kund hos Maten e’ klar när du registrerat dina uppgifter på www.mateneklar.se i samband med din första beställning. Genom att kryssa i rutan ”Jag har läst och godkänner köp- och medlemsvillkoren” vid registrering av dina uppgifter godkänner du aktivt såväl våra köp- och medlemsvillkor som vår integritetspolicy samt förbinder dig att följa dem. För information om vilka personuppgifter vi behandlar och syftet med behandlingen hänvisar vi till vår integritetspolicy.
Du kan också med ditt samtycke överlåta registreringen till en säljare eller annan representant för Maten e’ klar.

2.1. Intresseanmälan

Om du bor i ett område där Maten e’ klar inte har möjlighet att leverera kan du lämna en intresseanmälan. Vi sparar då dina uppgifter i 12 månader och meddelar dig i det fall vi har möjlighet att starta leveranser i ditt område.

2.2. Uppgifternas riktighet

Uppgifterna vid registrering ska vara korrekta och du är skyldig att uppdatera dessa uppgifter om de vid någon tidpunkt skulle förändras. Vi uppdaterar inte automatiskt dina kontaktuppgifter efter registreringen. Enklast är att gå till Mina Sidor på www.mateneklar.se och ändra eventuella felaktigheter på dina kontakt- och betalningsuppgifter (adress, e-post samt telefon, betalsätt) som du hittar under fliken Mitt konto.
Om vi inte kan fullgöra leveransen på grund av du som kund har givit felaktiga uppgifter kan du ändå komma att debiteras för leveransen, se även avsnittet Leverans.

2.3. Behandling av personuppgifter

När du köper våra produkter och använder våra tjänster kan du direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt, såsom när du genomför ett köp via vår hemsida, blir medlem i vår kundklubb, kontaktar oss, använder någon av våra tjänster eller deltar i events eller tävlingar där du lämnar ifrån dig personuppgifter av något slag.
Vi är naturligtvis måna om att du alltid skall känna dig trygg att vi behandlar dina personuppgifter ansvarsfullt med hänsyn till din integritet och att vi är transparenta med vilken information vi samlar in om dig, hur dessa uppgifter kan komma att användas och hur länge dina personliga uppgifter lagras hos oss.
Den nya Dataskyddsförordningen, som trädde i kraft 25 maj 2018, har stärkt dina rättigheter att styra hur du vill att vi hanterar personuppgifter kopplade till dig som är kund hos oss. Du har bland annat rätt till ett s.k. registerutdrag, få dina uppgifter rättade, ge och återkalla ditt samtycke för behandling av dina personuppgifter, avsäga dig direktreklam från oss. Du kan även motsätta dig till behandling av personuppgifter som grundar sig på berättigat intresse samt få dina uppgifter raderade när det inte längre finns legitimt skäl för fortsatt behandling av dina uppgifter. Du har även möjlighet att begränsa dina uppgifter om du anser att uppgifter som vi lagrat om dig inte är korrekta samt under vissa omständigheter kunna flytta din data eller vissa uppgifter om dig (s.k. dataportabilitet).
För mer detaljerad information om behandling av personuppgifter, hänvisar vi dig att läsa mer om detta i vår integritetspolicy.

2.4. Ångerrätt vid registreringen

Om du ångrar din registrering som kund och därmed ditt första köp kan du ångra detta fram till tre (3) dagar före din första leverans utan extra avgifter. Vid för sen avbokning debiteras du din beställning i sin helhet plus en administrationsavgift på 39 kr.

2.5. Avslut av kundkonto

Om du önskar avsluta ditt konto och avsäga dig framtida erbjudanden kan du kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 040-4000 49 eller per e-post info@mateneklar.se. När ditt konto avslutas kommer du inte längre få erbjudanden från Maten e’ klar men dina kontaktuppgifter sparas för en period av 36 månader och därefter raderas automatiskt.
För mer information om vad som gäller vid avslut av kundkonto, se vår integritetspolicy.

3. Om tjänsten

3.1. Leveransschema och leveransintervall

Vi levererar normalt helgfria vardagar. Leverans på röda dagar och allmänna helgdagar kan även förekomma. Se info på hemsida

3.2. Ändringar i ditt leveransschema

Du kan när som helst avboka enskilda leveranser eller pausa alla dina framtida leveranser genom att logga in på Mina sidor, www.mateneklar.se. Där kan du också byta dagar.

Vi har ingen bindningstid, däremot gäller tre (3) dagars framförhållning vid alla ändringar, såsom på- och avbokningar av produkter, adressändring eller för att pausa kommande leveranser.

3.3. Avboka enstaka leveranser

Om du vill avboka enstaka leveranser från ditt leveransschema, gör du detta på Mina Sidor under Leveranser. Här kan du göra ändringar på alla dina kommande leveranser vad avser leveransdag, maträtter och tilläggsprodukter.

3.4. Sen avbokning

Vi behöver tre (3) dagars framförhållning ifall du vill avboka nästkommande leverans av din/dina maträtter. Du kan antingen välja att avboka enstaka leveranser eller samtliga.
Vid avbokning senare än tre (3) dagar före leverans debiteras du din beställning i sin helhet plus en administrationsavgift på 39 kr.
Avboka gör du på Mina sidor

3.5. Mina sidor

Efter att du blivit kund hanterar du alla dina leveranser och köp via Mina sidor.
Maten e’ klar frånsäger sig allt ansvar om kunden på grund av eget vållande, stöld , ID kapning eller liknande incident som leder till att någon annan kan logga in på Mina Sidor på kundens konto.

3.6. Priser och avgifter

För aktuella priser och eventuella extra avgifter hänvisas till vår webbplats: www.mateneklar.se .

3.7. Information om pris- och andra förändringar av tjänstens innehåll

Maten e’ klar äger rätt att genomföra förändringar beträffande pris och/eller tjänstens innehåll. Vid prisändringar eller väsentliga förändringar beträffande tjänstens innehåll meddelas detta via sms, e-post eller telefon utifrån de uppgifter som lämnats vid registreringen, senast två veckor innan ändringen träder i kraft.

3.8. Introduktion- och andra erbjudanden

Introduktionserbjudanden som t ex rabatter eller premier kan erbjudas till nya kunder och gäller enbart vid registreringstillfället. Som kund hos Maten e’ klar har du inte rätt att utnyttja ett introduktionserbjudande som t ex ”prova på-pris” mer än en gång inom en period av 12 månader..
Maten e’ klar ansvarar inte för felaktig information i material, kommunikation eller erbjudanden som har producerats av 3:e part och publicerats på andra hemsidor och sajter som är utanför Maten e’ klars kontroll. För att få information om aktuella erbjudanden för dig som kund kan du alltid kontakta vår kundtjänst via telefon eller per e-post.

4. Betalning

4.1. Som kund hos Maten e’ klar kan du välja mellan att betala med kort, faktura eller e-faktura.

Vi förbehåller oss rätten att göra en kreditupplysning när du registrerar dig som kund hos Maten e’ klar. Vid icke godkänd kreditkontroll avslås köp med faktura och enbart kortbetalning godkänns.
Vid utebliven betalning kan kommande leveranser att stoppas. För påminnelseavi kommer en avgift per avi att tas ut. För inkassoärenden utgår inkassokostnader samt gällande dröjsmålsränta.
På Mina sidor kan du under Mitt konto och Betalsätt ändra till det betalningsalternativ du önskar.

4.2. Betalning med kort

Se klarnas betalningsvillkor på www.klarna.se

4.3. Betalning med faktura

Se klarnas betalningsvillkor på www.klarna.se

4.4. Betalning med e-faktura

Se klarnas betalningsvillkor på www.klarna.se

4.5. Presentkort

Dessa köp- och medlemsvillkor gäller även för förbetalda presentkort. Mottagaren använder presentkortet genom att registrera sig på hemsidan och ange presentkortets kod. Om mottagaren redan är befintlig kund måste presentkortets kod registreras under fliken Betalning på Mina sidor. Då reduceras nästkommande faktura med det aktuella beloppet.
Presentkort återbetalas inte helt eller delvis och kan inte växlas in mot kontanter. Giltighetstiden på ett presentkort är ett år, om inte annat anges på presentkortet.

5. Leverans

5.1. Tidpunkt för leverans

Leverans sker till valt utlämningsställe. Tid för leverans är normalt mellan klockan 16.00-19.00 men kan variera beroende på vilket ombud som väljs. Om leverans beräknas ske vid annan tidpunkt meddelas du som kund om detta.
Mat som inte hämtas ut under gällande öppettider återgår till Maten e’ klar.
När en produkt är uthämtad övergår ansvaret för produkten till dig som kund.

5.2. Utebliven leverans

Maten e’ klar förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om kunden har angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid force majeure-liknande händelser såsom naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad eller annat avtalshinder, eldsvåda, olyckshändelse eller annan omständighet utanför kontroll för Maten e’ klar. I sådana undantagsfall meddelas du som kund om detta snarast möjligt.

6. Erbjudanden och information

Medlemmen samtycker till att få information och erbjudanden via adresserad post, e-post, SMS eller genom andra likvärdiga medier, om möjligheter till intjäning av bonuspoäng och produkter/tjänster från Maten e’ klar. Medlemmen kan när som helst reservera sig mot denna typ av marknadsföring genom att ändra sina kommunikationsinställningar på Mina Sidor.

7. Livsmedelsfrågor

7.1. Kylkedja

Maten levereras i en obruten kylkedja under hela vägen fram till och med utlämningsställena

7.2. Särskilda behov eller matallergier

Våra måltider är inte anpassade efter unika kundbehov, såsom icke nöt- eller fläskkött eller allergier och livsmedelsöverkänslighet.
Måltiderna kan vid vissa tillfällen innehålla nötter och andra allergener.
Kunden ansvarar själv för att läsa på innehållsförteckningarna.
tänk på att e-post inte är en säker kommunikationsväg för känsliga personuppgifter.

7.3. Reklamationer

Om det skulle vara något fel på levererade varor kan du göra en reklamation. Detta gör du enklast via vår kundtjänst på 040-4000 49 eller info@mateneklar.se

7.4. Ångerrätt Maten e’ klar

Försäljningen av färdigpackade maträtter omfattas inte av ångerrätt enligt distansavtalslagen (lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler).
Du kan läsa mer om ångerrätt och vilka varor och tjänster som är undantagna från ångerrätt på Konsumentverkets hemsida.

8. Övrigt

8.1. Överlåtelse av rättigheter och skyldigheter

Maten e’ klar förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till en annan part till exempel i samband med en förändring i företagets ägarstruktur.

8.2. Uppsägning och tvist

Maten e’ klar äger rätt att omedelbart säga upp avtalet med kund som bryter mot angivna villkor i detta avtal. Ev. uppsägning meddelas om via e-post.
Kan parterna inte enas vid en tvist kan part begära att ärendet överlämnas till allmänna reklamationsnämnden för avgörande, tar nämnden inte upp ärendet sker prövning via allmän domstol.